O pár dní čaká nás ďalší ročník tohto významného slovenského diaľkového pochodu. Tých ročníkov, ktoré sme už organizovali, je pekná kôpka a ich výpočet by bol nesmierne dlhý a zabral by veľa miesta v tomto článku. Veď si len predstavte, organizoval sa prvý ročník pochodu, po ňom to bol aj druhý ročník, o rok neskôr už to bol zas tretí ročník, štvrtý ročník sme nevynechali, a preto po ňom nasledoval piaty ročník, šiesty ročník nebol jubilejný, ale bol, sedmička je šťastné číslo, preto aj siedmy ročník bol úspešný, ôsmy ročník sme nevynechali a deviatku nosil na chrbte slávny Jožo Golonka, ktorý zabáva divákov ešte aj teraz dávno po tom, čo skončil s hokejom. Aby sa Trnavčania necítili urazení, desiatku nosil kanonier tiež Jožo, ale Adamec, mimochodom reprezentant, výborný strelec, hráč Slovana Bratislava, ktorý hral aj za Trnavu. A tu to malo skončiť, aspoň podľa otcov T-100, trnavských horolezcov. Už ďalšie pochody nechceli organizovať a pritom už v tom čase mal pochod obrovskú popularitu a bohatú účasť turistov. Jedenásty ročník zachránil improvizáciou Juraj Hromkovič spolu s kamarátmi z VD Štart Bratislava. Bol to jediný ročník, ktorý končil v Trnave. No a potom prišiel Peter, ani nie veľmi svätý (beťár skratkársky, ktorý sa stal zakladateľom turistického vedného odboru – optimalizácia trasy), ale zato vynikajúci turista, kamarát a najmä organizátor a ten to ťahal dlhé roky, až sám skončil pod Olympom. Peter skončil a zvolil si netradičný odvoz spod Olympu. Bola to cínová rakva, ale Trnavská stovka neskončila. Nastal novovek Trnavskej stovky, charakterizovaný každoročným nárastom počtu účastníkov. Prežil sa i jubilejný 40. ročník pochodu, ale keď sme nakukli za tie dvere, stál tam už 42. ročník Trnavskej stovky. Prekoná tento ročník v počte účastníkov ten vlaňajší - rekordný? Kedy sa tento nárast zastaví? Niektorí tvrdia, že až vtedy, keď prestaneme tento pochod organizovať. Prestaneme Trnavskú stovku organizovať? No to by nám turisti teda dali. Napriek narastajúcemu počtu zúčastnených turistov a narastajúcim starostiam organizátori majú ešte stále dostatok guráže na organizovanie tohto diaľkového pochodu. Množstvo turistov, účastníkov, nás núti urobiť niekoľko organizačných opatrení. Na samotnej “prevádzkovej” organizácii už nie je ani čo zlepšovať, aj keď vždy sa nájde dajaká maličkosť, ktorú treba riešiť. Jedným z opatrení je odporučenie pre turistov chystajúcich sa na pochod, aby popri naberaní kondície si nacvičovali aj paličkovanie. Nemyslíme tým ručné práce, ale nacvičovanie písania paličkovým písmom. Mnohé ťažko čitateľné mená na účastníckom lístku nám robia trochu problémy, najmä pri štatistikách, vypisovaní diplomov a podobne. Nebojte sa, na tlačive budete mať aj “chlieviky”.
Zásadnejšou organizačnou zmenou je, že Trnavská stovka bude rozdelená do troch samostatných skupín podľa presunových prostriedkov, teda chôdza, beh (rýchly presun) a cyklistika. Každý presunový prostriedok má svojho zodpovedného šéfa, rozdielny čas štartu i úpravu samotnej trasy. Oficiálny štart pochodu je od 6:00 h až do 8:00 h. Kategória bežci a rýchly presun bude mať umožnené štartovať už od 5:00 h, čím si získajú dostatočný predstih pred ďalším štartovným poľom. V čase štartu pešiakov budú bežci už na míle vzdialení od štartu a tým sa dosiahne roztiahnutie peletónu a zabráni prehusteniu turistov na trase. Cyklisti majú na začiatku inú trasu, ale na druhej strane je tu zaradená náročnejšia cyklistická disciplína “vrchárska prémia”. Je to slušný výstup z Pezinka na Pezinskú Babu. To už nie je cykloturistika, ale celkom slušný cyklistický vrchársky výkon. Na tomto úseku trasy si môžu cykloturisti overiť svoju dobrú športovú výkonnosť. V minulosti pri pretekoch Okolo Slovenska bola neraz na Babe vrchárska prémia a teraz tam býva aj cieľ pretekov automobilov do vrchu.
Štart pochodu je Hlavná železničná stanica, pod schodami, Žabotova ulica, v čase 6:00 h – 8:00 h. Na mieste štartu je i možnosť občerstvenia pred náročným pochodom v reštaurácii sponzora T-100. Ideme s dobou, tak ako u lekára ste si mali možnosť vybaviť prednostné ošetrenie, tak pri registrácii pochodu nemusíte postávať v dlhých radoch pod schodami, v reštaurácii (pri objednaní si malinovky, kávy, piva a i) vám zabezpečia prednostnú registráciu. Vy sedíte pri káve a čašník vám vybavuje registráciu. Služby na úrovni doby.
Upozorňujeme, že ukončenie štartu je stanovené na ôsmu hodinu, ale aj kúsok po ôsmej. V prípade väčšieho meškania vlaku, autobusu a i. doporučujeme telefonicky zavolať na štart
(0903 620 653), počkáme (ale nie do obeda). Rovnako pešiaci, ktorí prídu skôr na štart, budú odštartovaní promptne.
Trnavská stovka je zaradená do plnenia podmienok súťaže SSD a MKSD pre turistov stovkárov. Ak chcete takéto ocenenie získať spolu s diplomom a tanierikom, je nutné absolvovať i Teslácku stovku – 2x50 a dosť, ktorá sa organizuje v dňoch 27. - 28. 6. 2015 (sobota - nedeľa). Tento pochod má niekoľko zvláštností. Čuduj sa svete, ale má dĺžku presne sto kilometrov, (čo všetko sa teraz u nás nazýva stovkou), má sa a dá sa absolvovať v časovom rozpätí do 24 hodín. Je to typická lesná stovka. Ráno sa vojde do lesa a potom až na cieľ všetko prebieha v lese. Žiadna dedina či mestečko nestojí v ceste. Štart i ciel je v jednom meste (Bratislava). Pochod má tiež dlhoročnú tradíciu a pochváľme sa, i dobrú organizáciu.
Ivan Nižnan